Aquest blog és una activitat de l’assignatura Expressió i Comunicació del cicle superior d’educació infantil, en el qual, mínim una vegada al mes, s’hi penjarà una foto relacionada amb l’assignatura, i la seva corresponent explicació.



Expressió plàstica

Recopilació de les fitxes

Nom de la tècnica: La màgia del color
Materials:
- Temperes
- Ceres
- Pinzell
- Paper de diari
- Cartolina blanca
- Aigua
Espai: Dins l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Primer de tot, agafem ceres de colors i fem un dibuix sobre la cartolina blanca. Un cop tinguem fet el dibuix amb les ceres, col·locarem paper de diari sobre la taula i prepararem les temperes i un recipient amb aigua.
Amb el pinzell sucarem una mica de pintura i d'aigua, i pintarem la cartolina, de manera que quedarà pintat de manera suau, ja que està dissolta en aigua, i el dibuix fet amb les ceres ressaltarà.
En acabat netejarem el pinzell i deixarem el dibuix a assecar.

Observacions:
És una tècnica molt visual, ja que el dibuix fet amb les ceres ressaltà molt sobre la pintura diluïda.
Aquesta tècnica la poden fer els nens sense adaptacions, l’únic que el mestre haurà de prepara la pintura amb aigua i vigilar als infants quan la facin servir.
A l’hora de pintar amb les ceres, la de color blanc és la que ressalta més al pintar després amb pintura.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Cercle cromàtic
Materials:
- Colors de fusta (vermell, groc i blau)
- Cartolina blanca
- Cartolina negre
- Enquadernador
- Compàs
- Regle
Espai: Dins l'aula
Edat: A partir de 6 anys
Procediments:
Primer de tot hem de dibuixar un cercle a la cartolina blanca, un cop feta, la dividirem en dotze trossos iguals, i ho farem amb l’ajuda del compàs i d’un regle.
Quan tinguem acabada la divisió del cercle, pintarem un tros de color groc, i també pintarem els dos que té al costat. Un d’ells hi pintarem blau a sobre, de manera que quedi un verd grogós, i al altre hi pintarem amb vermell de manera que quedi un taronja grogós. Aquests dos serien colors terciaris.
Al costat del verd grogós hi pintarem amb groc i amb blau, amb una intensitat més o menys igual, de manera que ens surti el verd (color secundari). Al costat d’aquest verd, pintarem de color blau i a sobre amb groc de manera que quedi de color verd blavós. Al seu costat hi pintarem el blau, i al següent, blau amb vermell de manera que quedi un lila blavós. Al costat del lila blavós pintarem el de color lila, amb el blau i el vermell apretant igual. En la següent divisió pintarem més vermell que blau, de manera que ens surti un lila vermellós, i al costat d’aquest pintarem amb el vermell. Al costat del vermell farem el taronja vermellós, i a l’últim tros hi farem el taronja.
Un cop ho tenim pintat retallarem el cercle, i amb un enquadernador l’enganxarem a la cartolina negre,de manera que el cercle podrà girar.

Observacions:
Al fer aquesta activitat amb infants l'educadora seria la que dibuixaria el cercle i les seves divisions i en proporcionaria un a cada infant. A més, no es farien tantes divisions, és a dir, no pintaríem els colors terciaris, només els primaris i els secundaris.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Tres cercles amb interseccions
Materials:
- Compàs
- Plastidecors (vermell, blau i groc)
- Cartolina negre
- Cartolina blanca
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir dels 4
Procediments:
Primer de tot hem de dibuixar tres cercles que es creuin entre ells, per fer-ho podem fer un triangle equilàter i de cada una de les seves puntes dibuixem un cercle, amb el compàs, de la mateixa mida.
Un cop fet això, agafarem el plastidecor groc i pintarem un dels cercles, després ho farem amb el vermell i amb el blau.
En els trossos ho hi ha les interseccions podrem veure com han sortit els diferents colors secundaris, i en la del mig, sortirà un color marronós.
En acabar de pintar ho retallarem i ho enganxarem a la cartolina negre, perquè així ressaltin més els colors.

Observacions:
A l’hora de fer-ho amb els nens la mestre serà la que prepari els cercles.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Dibuix plegat
Materials:
- Retoladors
- Folis blancs
- Colors de fusta
Espai: Dins de l'aula
Edat: a partir del 5 anys
Procediments:
Una persona farà un dibuix en un foli blanc i el pintarà amb colors i retoladors. En acabar doblegarà el dibuix de manera que només es vegi un petit  tros del dibuix a la part superior del full.
Després la mestre intercanviarà els dibuixos doblegats, i cadascu haurà de dibuixar i pintar en la part doblegada el que creu que és el dibuix que li ha tocat.
Després la mestre retornarà els dibuixos a les persones que l’havien fet, i es podrà veure si l’altre persona ha encertat el que era o no.

Observacions:
És millor no utilitzar retoladors perquè al doblegar es pot veure el dibuix, per tant és millor fer servir colors de fusta o plastidecors.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Virutes de plastidecors
Materials:
- Plastidecors
- Cartolina
- Planxa
- Draps
- Maquineta
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Primer doblegarem la cartolina per la meitat i la tornarem a obrir. Dibuixarem el que vulguem en una de les meitats de la cartolina, de manera que tingui simetria amb la part que no dibuixem.
Farem punta als plastidecors que necessitem i anirem ficant els trossets de plastidecor a sobre del dibuix. Un cop en tinguem suficients, doblegarem la cartolina i planxarem el dibuix amb la planxa, i sobre d’uns draps.
Anirem comprovant quan està feta fins que el dibuix quedi estampat en els dos costats. Un cop ho estigui la deixarem oberta perquè es refredi.
Haurem de recollir i netejar la taula ja que queda tot plena de virutes de plastidecors.

Observacions:
Els dibuixos han de ser simples i no tenir gaires detalls, i si els nens són més petits no caldrà que sigui cap dibuix, per exemple un cercle.
En el cas de fer-ho amb infants, la mestre serà la que utilitzi la planxa i vagi comprovant quan està fet.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Impressió
Materials:
- Full blanc
- Ceres de colors
- Llapis
- Vernís
- Pinzell
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 5 anys
Procediments:
Dobleguem el full per la meitat i l’obrim. La meitat inferior la pintem tota amb les ceres de colors. un cop està pintada, tornem a doblegar el full, i en la part de fora que és l’oposada a la part de les ceres, dibuixarem amb el llapis, apretant una mica.
Al obrir-ho sortirà el dibuix que hem fet a la cara interior. Al acabar posarem vernís a la part pintada amb les ceres per que així no embruti, i netejarem el pinzell.

Observacions:
Al fer el dibuix, s’ha de tenir en compte que la impressió del dibuix queda al revés, com en els reflexes del mirall.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Dibuix lliure de la castanyada
Materials:
- Lapis
- Colors de fusta
- Full blanc
- Goma d’esborrar
- Maquineta
- Punta fina negre
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Primer farem el dibuix amb llapis sobre el full,un cop tinguem acabat el dibuix el repassarem amb un punta fina negre i esborrarem la marca del llapis.
Per últim només ens queda pintar el dibuix amb els colors de fusta.

Observacions:
Si ho fem amb infants el pas de resseguir-ho amb un punta fina no es farà.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Esgrafiat amb punxó
Materials:
- Ceres de colors
- Punxó
- Cartolina blanca
- Pinzell
- Vernís
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 6 anys
Procediments:
Agafem i pintem la cartolina amb les ceres de colors (excepte la de color negra), un cop hem omplert la cartolina de colors, agafem una cera negra i pintem per sobre, fins que quedi tot de color negre.
Un cop fet, agafarem un punxó i farem un dibuix rascant la cera negra. Al acabar el dibuix, amb un pinzell li passarem una capa de vernís per tal que la cera no embruti. En acabat deixarem que s’assequi i netejarem la taula i el pinzell.

Observacions:
A l’hora de pintar amb la cera negra costa una mica que es quedi,per tan haurem de fer més d’una passada i pressionant una mica amb la cera.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Estargit
Materials:
- Tres cartolines blanques
- Ceres de colors
- Cúter
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 6 anys
Procediments:
En una cartolina blanca farem un dibuix amb llapis, un cop a punt, el tallarem amb un cúter, de manera que ens quedin dues plantilles, la del dibuix, i la cartolina amb la forma treta.
Pintarem els marges, tan de la plantilla del dibuix com de la de la cartolina amb el forat, i les ficarem a sobre d’una altre cartolina. Amb els dits, escamparem la cera, cap a dins en el cas de la cartolina amb el forat en forma del dibuix i cap a fora en el cas de la plantilla del dibuix.

Observacions:
En el cas de fer-ho amb infants, qui talla les formes serà la mestre, o els mateixos infants amb punxó.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Guix sobre paper mullat
Materials:
- Cartolina blanca
- Guixos de colors
- Recipient amb aigua
- Esponja
- Laca
- Paper de diari
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir dels 4 anys
Procediments:
Ficarem paper de diari sobre la taula, i a sobre d’aquest la nostre cartolina. Sucarem l’esponja en aigua i mullarem la cartolina, un cop molla, agafarem els guixos i començarem a dibuixar. Si veiem que la cartolina en algun moment està un altre cop seca, li tornarem a posar aigua amb l’esponja.
Un cop tinguem el dibuix fet deixarem que la cartolina s’assequi, i un cop seca li tirarem laca per fixar el guix.

Observacions:
Al fer aquesta activitat amb infants serà la mestra la que tiri la laca, i haurà de vigilar que els infants no tirin molta aigua sobre la cartolina o full, ja que es podria trencar.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Dibuix amb guix mullat
Materials:
- Guixos de colors
- Cartolina blanca
- Recipient amb aigua
- Laca
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir dels 4 anys
Procediments:
Si es vol, es pot fer un dibuix previ amb llapis, si no, es pot fer de manera directa. Agafarem el guix que vulguem fer servir i li mullarem la punta amb aigua, i amb la part mullada pintarem sobre la cartolina.
Un cop haguem acabat de fer el dibuix amb els guixos mullats,deixarem que s’assequi el full. Quan el tinguem sec li tirarem laca per fixar el guix.

Observacions:
Al mullar els guixos s’ha d’anar amb compte ja que es tornen més fràgils hi la punta mullada es pot trencar.
Al fer aquesta activitat amb infants serà la mestra la que tiri la laca.


-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Dibuix lliure amb temperes

Materials:
- Paper de diari
- Cartolina
- Pinzell
- Pintures
- Safata per fer les barreges
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Primer de tot hem de posar paper de diari sobre la taula, i la cartolina a sobre. A continuació prepararem una safata amb la pintura que necessitem, i els colors que no tenim els obtindrem de la barreja dels tres primaris.
Un cop ho tenim tot a punt ens ficarem a pintar, i si acabem d’utilitzar un color netejarem el pinzell per utilitzar-ne un altre.
Quan haguem acabat de pintar, deixarem el dibuix a assecar, i netejarem el pinzell i la safata, i recollirem el que hem fet servir.

Observacions:
Quan fem aquesta activitat amb infants és bo que els hi inculquem el hàbit de recollir i de netejar els estris utilitzats.

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Gammes de colors

Materials:

- Paper de diari

- Cartolina negre

- Tires de cartolina

- Pinzell

- Pintures (vermell, groc, blau i blanc)

- Safata per fer les barreges

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 6

Procediments:

Primer de tot haurem de tallar tres tires de cartolina de 4 x 28 cm, les quals dividirem, amb una línea, en 7 quadrats de 4 x 4 cm. Un cop tinguem aquestes tires, posarem paper de diari sobre la taula i prepararem una safata amb color groc, vermell, blau i blanc.

Agafarem una de les tires i la començarem a pintar un dels quadrats d’un extrem, d’un blanc amb una petita punteta de groc. El quadrat del costat li ficarem una mica més de groc al blanc, i així successivament fins que al últim quadrat de la tira serà només groc. Farem el mateix amb les altres dues tires, però una amb vermell i l’altre amb blau. En acabat netejarem la safata i el pinzell, i deixarem a assecar les tires. Un cop seques les enganxarem en una cartolina negre.



Observacions:

Al fer aquesta activitat amb infants farem que facin menys quadres, de manera que sigui més fàcil i els infants puguin veure clarament la diferència que hi ha entre els colors.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Barreja de materials amb pintures
Materials:
- Aliments (arròs, tapioca, llenties i macarrons)
- Pintura
- Làtex
- Pinzell
- Safata
- Paper de diari
- Cartolina
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 5 anys
Procediments:
Primer de tot ficarem paper de diari sobre de la taula, i dibuixarem el que volem sobre la cartolina. Un cop hem escollit que fer, farem les barreges del menjar amb la pintura del color que vulguem a la safata, amb l’ajuda del pinzell.
Un cop tinguem la pasta feta, la ficarem amb les mans a la zona on vulguem aquell color. Després d’utilitzar un color netejarem la safata, tirant la pasta feta amb la pintura i l’aliment a la brossa. Un cop neta la safata podrem fer un nou color amb un altre aliment.
En acabar el dibuix el deixarem assecar, i un cop sec li passarem una capa de làtex per tal que el menjar no es desenganxi.
Quan ho tinguem tot acabat netejarem bé els estris que hem utilitzat.

Observacions:
Al fer aquesta activitat amb infants el dibuix a fer a de ser molt simple, i és millor que ho facis amb arròs o tapioca perquè són més pastosos i es poden manipular millor que altres llegums més grans. També s’ha de potenciar el hàbit de neteja al acabar.
Es poden fer servir més aliments, com cafè, cacau, altres llegums, pasta,...

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Cel estrellat

Materials:
- Pintures
- Esponja
- Safata
- Pinzell
- Punxó
- Cola
- Paper de diari
- Cartolines blanques
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Primer de tot posarem paper de diari sobre la taula, i en una safata hi ficarem pintura amb diferents tons de blau. Agafarem l’esponja i la sucarem a la pintura, i anirem estampant l’esponja per la cartolina, fins que quedi tota pintada. Deixarem que la cartolina s’assequi. Un cop acabem netejarem la safata i l’esponja.
A continuació, agafarem una altre cartolina i hi dibuixarem estrelles. Per pintar aquestes estrelles utilitzarem pintura groga i un pinzell, i anirem fent taquetes grogues dins les estrelles. Després de pintar netejarem el pinzell i la safata. I un cop estiguin les estrelles seques, les “retallarem” amb el punxó.
Quan la cartolina blava estigui seca hi enganxarem les estrelles amb cola de barra.

Observacions:
S’ha d’anar amb molt de compte al tallar les estrelles amb el punxó, ja que les puntes es podrien trencar.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Dibuix lliure amb guix
Materials:
- Guixos
- Cartolina
- Laca
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Agafarem la cartolina i farem el dibuix que volem amb llapis. Un cop ja tenim el dibuix fet, pintarem amb els guixos de colors per sobre del llapis.
Un cop hem acabat el dibuix amb els guixos li tirarem laca, fora de l’aula, per tal de que el guix quedi fixat.

Observacions:
Al fer aquesta activitat amb infants serà la mestra la que tiri la laca.
Si el dibuix es fa sobre una cartolina negre els guixos es veuran més.
Es pot fer directament el dibuix amb els guixos sense haver de fer-lo abans amb llapis.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Mans, mans i més mans
Materials:
- Pintures
- Pinzell
- Dues cartolines
- Celo
- Retoladors
- Paper de diari
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 6 anys
Procediments:
Primer de tot enganxarem les dues cartolines amb celo, per un dels costats llargs. A continuació agafarem un retolador i resseguirem la forma de la nostra mà a la part central inferior de la cartolina. Un cop tinguem dibuixada la forma de la mà, pintarem una meitat d’aquesta amb puntets fets amb retoladors, i l’altre meitat la farem amb ralles.
Després posarem paper de diari a sobre la taula i amb l’ajuda d’un pinzell, ens pintarem la mà d’un color, i l’estamparem en una de les cantonades. Ens netejarem la mà i ens la tornarem a pintar però d’un altre color, i l’estamparem en una altre cantonada. Farem el mateix amb altres colors i les estamparem en les dues cantonades restants, i en la part central superior de la cartolina.
En acabat deixarem la cartolina a assecar i ens netejarem les mans i el pinzell.

Observacions:
Per fer aquesta activitat és millor fer servir cartolines d’un color clar, de manera que el retolador i la pintura es veuen clarament.
Al fer aquesta activitat amb infants potenciarem l’hàbit de neteja.

-----------------------------------------------------------------
 
Nom de la tècnica: Figura màgica
Materials:
- Cartolina
- Pintures
- Punxó
- Paper de diari
- Pinzell
- Retolador negre
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Per començar farem el dibuix de la figura que vulguem fer, tenint en compte que ha de tenir una base a la part inferior. Un cop tenim el dibuix enllestit, pintarem la figura amb pintura. Un cop pintat deixarem que s’assequi i netejarem els utensilis emprats.
A continuació, agafarem el punxó i retallarem la figura, menys la part que hem decidit que seria la base. Després, en la part central de la figura, retallarem un petit cercle, el qual ens permeti passar-hi el dit. Aquest forat ens servirà per fer que la figura s’alci.
Un cop llest, podem resseguir la figura amb retolador, i fer-li detalls.

Observacions:
A l’hora de pintar la figura es poden fer servir altres materials, com ceres o plastidecors.
A l’hora de fer-ho amb infants, com més petits siguin més senzilla serà la figura. A més la mestra els vigilarà i ajudarà a fer-la.

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Dibuix amb paper de seda
Materials:
- Paper de seda de diferents colors
- Mitja cartolina
- Cola blanca
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Primer de tot tallarem una cartolina i ens quedarem una meitat. En aquesta meitat hi farem un dibuix en llapis.
Quan tinguem el dibuix en llapis començarem a fer boletes amb el paper de seda, i un cop en tinguem unes quantes, ficarem cola en un tros del dibuix i enganxarem les boletes.
Anirem fent així fins que tinguem tota la mitja cartolina plena.

Observacions:
A l’hora de fer-ho amb infants, com més petits són més senzills seran els dibuixos i més grans seran les boles de paper de seda, a més amb els més petit la mestra serà qui fiqui la cola.

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Mosaic
Materials:
- Revistes
- Mitja cartolina
- Cola de barra
- Tisores
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Primer de tot tallarem una cartolina per la meitat i ens en quedarem una de les meitats. En aquesta cartolina hi farem un dibuix. A continuació agafarem les revistes i buscarem pàgines que tinguin colors, i retallarem trossos dels colors que ens interessin.
Retallarem petits trossos de paper i els anirem enganxant amb la cola de barra a la cartolina. La part del fons l’omplirem amb trossos una mica més grans que els de la part de dins del dibuix. Anirem enganxant trossets fins que acabem el mosaic.

Observacions:
A l’hora de fer-ho amb infants, com més petits són, més grans seran els trossets de paper, i més senzilla serà la forma. I s’anirà augmentant la dificultat amb els anys dels nens. 

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Vitrall
Materials:
- Cartolina
- Paper de cel·lofana
- Cola de barra
- Llapis
- Punxó
- Bolígraf platejat
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Per començar, agafarem la cartolina i hi farem el dibuix que vulguem, el qual ha de tenir unes parts que s’hagin de treure. Un cop tinguem clar quines parts hem de treure del dibuix, les retallarem amb l’ajuda del punxó.
A continuació, en les part que hem retallat els hi enganxarem trossos de paper de cel·lofana. Un cop acabem, podem afegir-hi detalls al dibuix amb un bolígraf platejat.

Observacions:
Quan fem aquesta activitat amb els infants, com més petits siguin, més senzilla i gran serà la forma a retallar.

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Estampació amb escuradents

Materials:
- Cartolina
- Escuradents
- Pintura
- Paper de diari
- Pinzell (per barrejar la pintura)
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 4 anys
Procediments:
Primer de tot decidirem què és el que volem dibuixar amb els escuradents, i un cop ho hem escollit, prepararem la pintura que necessitarem.
Farem el dibuix sucant els escuradents a la pintura i estampant-los a la cartolina. Per fer el dibuix, podem tallar els escuradents o fer servir els seus costats. Anem estampant els escuradents sucats en pintura fins que tinguem fet el dibuix que volíem.
En acabat, deixarem el dibuix a assecar i netejarem els utensilis utilitzats.
Observacions:
Els infants petit no caldrà que facin un dibuix, simplement farem que experimentin amb l’estampació dels escuradents.

-----------------------------------------------------------------


Nom de la tècnica: Estampació amb raspall de dents

Materials:

- Cartolina

- Full blanc

- Pintura

- Raspall de dents

- Recipient amb aigua

- Paper de diari

- Llapis

- Tisores

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 4 anys

Procediments:

Primer de tot agafarem el full blanc i hi farem un dibuix. Retallarem la part de dins del dibuix, i ens quedarem amb la plantilla.

Tot seguit prepararem la pintura i un recipient amb aigua, i ficarem paper de diari sobre la taula. Un cop tot apunt, col·locarem la plantilla sobre la cartolina i sucarem el raspall de dents en la pintura i amb el de l’aigua perquè estigui més líquida. Anirem raspant el raspall de dents amb el dit per tal de salpicar la cartolina. Un cop veiem que la forma està plena de pintura pararem i el deixarem a assecar.

Recollirem la taula i netejarem els utensilis emprats.



Observacions:

Si anem humitejant el pinzell serà més fàcil que quedi ben dispersa i ben marcada la pintura.

En cas que fem aquesta pràctica amb infants petits, per fer la plantilla faran servir un punxó.

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Estampació amb bales

Materials:

- Cartolina

- Tapa caixa de puzle

- Bala

- Pintures

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 4 anys

Procediments:

Primer de tot hem de col·locar la cartolina dins de la tapa de la caixa de puzle.

A continuació agafarem pintura i una bala, recobrirem la bala amb pintura, i la tirarem dins la caixa. Anirem movent la caixa per tal que la bala vagi deixant el seu rastre per tota la cartolina.

A més quan la bala ja no tingui pintura la traurem i la tornarem a recobrir de pintura, i tornarem a ficar-la dins la caixa. Continuarem així fins que tinguem la cartolina plena.

En acabat deixarem que s’assequi i netejarem el que haguem embrutat.



Observacions:

Per fer aquesta pràctica es poden fer servir més d’una bala a l’hora.

-----------------------------------------------------------------


Nom de la tècnica: Toca - toca

Materials:

- 2 Cartolines

- Punxó

- Pintura

- Paper de diari

- Teles

- Paper de cel·lofana

- Pinzell

- Cola blanca i de barra

- Retolador negre

- Tisores

- Llapis

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir dels 4 anys

Procediments:

Per començar, agafarem una cartolina i hi farem el dibuix que vulguem, tenint en compte que hi haurem de fer algunes finestretes a aquest dibuix. Un cop tenim el dibuix acabat, ficarem paper de diari sobre la taula i pintarem el dibuix amb pintura. En acabat deixarem el dibuix a assecar i netejarem els utensilis emprats.

Un cop tinguem el dibuix sec, farem servir el punxó per fer les finestretes en el dibuix. Després agafarem diferents materials (teles i paper de cel·lofana), i els enganxarem per darrera on tenim fetes les finestretes. Quan tinguem totes les finestretes amb algun material, enganxarem una altre cartolina al darrera.

Observacions:

Per fer aquesta tècnica, es poden fer servir altres materials, com altres tipus de paper, ..., i per pintar el dibuix no cal que sigui amb pintura.
Al fer aquesta activitat amb infants, com més petits siguin més senzilles seran les finestres que hauran de retallar amb el punxó.
-----------------------------------------------------------------
Nom de la tècnica: Dibuix amb Divermàgic
Materials:
- Full de plàstic
- Tubs de Divermàgic de colors
- Full blanc
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir dels 4 anys
Procediments:
Per començar agafem un full blanc i hi dibuixem amb llapis el que vulguem fer. Un cop tenim fet el dibuix, col·loquem el full de plàstic a sobre de l’altre, i agafem un dels tubs de Divermàgic. Destapem el tub i resseguirem el nostre dibuix amb el Divermàgic.
Quan tinguem tot el dibuix resseguit, ho deixarem a assecar. Al dia següent ja estarà sec, i si es volgués es podi¡ria treure la figura del plàstic i enganxar-la en alguna altre superfície, com a un vidre o un armari.

Observacions:
Al fer servir el Divermàgic, s’ha d’anar amb compte de no tacar-nos la roba, ja que costa molt de treure.
Al fer aquesta activitat amb els infants, com més petits siguin més senzilla serà la forma a resseguir.

-----------------------------------------------------------------
Nom de la tècnica: Dibuix amb plastilina
Materials:
- Mitja cartolina
- Plastilina
- Vernís
- Pinzell
- Paper de diari
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir dels 3 anys
Procediments:
Primer de tot retallem una cartolina per la meitat, i ens quedem una de les meitats. Farem un dibuix a la mitja cartolina, i un cop fet, omplirem el dibuix escampant la plastilina, de manera que quedi una capa fina.
Anirem omplint el dibuix amb la plastilina fins a tenir la mitja cartolina plena del tot. A continuació, posarem paper de diari sobre la taula i envernissarem la fitxa.
Un cop envernissada la deixem assecar i netegem els utensilis utilitzats.

Observacions:
Quan fem aquesta activitat amb infants petits, la mestre els haurà de guiar i ajudar una mica amb la plastilina, i a l’hora d’envernissar haurà d’estar vigilant.

-----------------------------------------------------------------
Nom de la tècnica: Dibuix amb paper arrugat
Materials:
- Cartolina
- Paper de diari
- Pintura
- Pinzell
- Cola blanca
- Aigua
- Recipient
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Primer de tor, agafem un recipient i fem una barreja de pintura blanca amb una mica d’aigua. Un cop tinguem la mescla feta, agafarem trossos de paper de diari i els arrugarem donant-los la forma que vulguem, i els enganxarem a la cartolina amb la mescla de cola blanca i aigua.
Un cop haguem fet el dibuix amb el paper arrugat, el deixarem assecar i netejarem el material utilitzat.
Quan el dibuix estigui sec el pintarem amb pintura, i el deixarem assecar, i netejarem el material emprat.

Observacions:
Aquesta tècnica es pot fer fent servir altres tipus de paper, i no és necessari que després es pinti.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Felicitació de Nadal

Materials:
- Temperes
- Cartolines de diferents colors

- Cola de barra

- Retolador negre

- Tisores

- Llapis

- Bolígraf platejat

- Paper de diari

- Pinzell

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir dels 3 anys

Procediments:

Primer de tot agafarem una cartolina i la doblegarem per la meitat. Després ficarem paper de diari sobre la taula, i en una cartolina blanca, hi pintarem un arbre de Nadal, el qual ha de ser més petit que la meitat del full. Després el deixarem assecar, i en una altre cartolina dibuixarem la xemeneia i al Pare Noel, i les bombetes, i també ho pintarem. Netejarem els utensilis emprats, i un cop tinguem les coses seques les retallarem amb tisores.

A continuació, enganxarem l’arbre de Nadal a la portada, i a la part superior escriurem bon Nadal amb bolígraf platejat. Després, a la part interior dreta de la postal, hi enganxarem la xemeneia de manera que quedi plegada. A l’altre cara interior de la felicitació, hi enganxarem les bombetes i, en trossos de cartolines de colors, bon Nadal escrit en diferents idiomes (castellà, rus, italià, francès, polonès, japonès, xinès, anglès i coreà).

Observacions:

Quan fem aquesta activitat amb infants petits, haurem de tenir en compte que no podran escriure bon Nadal, però poden pintar un arbre de Nadal, enganxar gomets, ....













-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Dibuix lliure amb ceres
Materials:
- Ceres de colors
- Cartolina
- Pinzell
- Vernís
- Llapis
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Agafem una cartolina i fem un dibuix amb llapis. Un cop tinguem fet el dibuix el repassarem i el pintarem amb les ceres.
Un cop tinguem el dibuix acabat de pintar, l’envernissarem i el deixarem a assecar, i netejarem els utensilis utilitzats.

Observacions:
Al fer aquesta activitats amb infants de p3 haurem de vigilar i ajudar a l’hora de envernissar.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Estampació amb goma elàstica

Materials:

- Cartolina

- Tapa caixa de puzle

- Goma elàstica

- Pintura

- Paper de diari

Espai: Dins de l'aula

Edat: a partir de 4 anys

Procediments:

Per començar, col·locarem la cartolina dins de la tapa de la caixa de puzle, i posarem paper de diari al terra on ens ficarem.

Després agafarem una goma elàstica i la ficarem envoltant la caixa, de manera que quedi a la part central de la caixa. Agafarem pintura i amb els dits recobrirem la goma elàstica, i l’estirarem i la deixarem anar. Anirem fent així fins que omplim part de la cartolina.

Un cop acabada, la deixarem a assecar, i netejarem el que hem embrutat.



Observacions:

Al fer aquesta activitat amb nens s’ha d’anar vigilant, ja que la pintura salta molt.

-----------------------------------------------------------------


Nom de la tècnica: Estampació amb rotlles de paper de vàter
Materials:
- Pintura de diferent colors
- Rotlles de diferents mides
- Cartolina
- Safata
- Paper de diari
- Pinzell
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 3 anys
Procediments:
Primer de tot col·locarem paper de diari sobre la taula. Després agafarem una safata i ficarem la pintura escampada, per tal de poder sucar-la amb els rotlles.
A continuació agafarem una cartolina i anirem sucant els rotlles amb la pintura, i farem el dibuix que vulguem.
Un cop haguem acabat, recollirem les coses i netejarem els utensilis emprats.

Observacions:
En el cas de fer-ho amb infants petits, no faran cap dibuix, simplement experimentaran amb aquest tipus d’estampació.

-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Estovalles de paper

Materials:

- Full DIN A3

- Tisores

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 4 anys

Procediments:

Per començar agafarem el full DIN A3 i el doblegarem com nosaltres vulguem. Un cop el tenim ben doblegat, retallarem formes als costats dels doblecs, tenint en compte que ha de ser mitja forma perquè al obrir-ho sigui la forma sencera. Després obrirem el full i el doblegarem de manera diferent, i tornarem a retallar formes.

Un cop enllestit, al obrir-ho veurem com queden les formes i com ha quedat la simetria de les tovalles.

Observacions:
Al fer aquesta activitat amb infants petits, l’educadora els haurà de guiar una mica perquè no tallin on no toca, i a més, les tisores seran de punta roma. 
-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Guirnalda

Materials:

- Cartolina

- Tisores

- Paper pinotxo

- Cola de barra

- Llapis

- Full blanc i bolígraf negre (per fer detalls)

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 4 anys

Procediments:

Per començar agafarem una tira de paper pinotxo i la doblegarem com un acordió, és a dir, doblegant cap a un costat i després a l’altre. Un cop tenim doblegada la tira, farem un dibuix en una cara, el qual ha de tocar els dos costats on hi ha els plecs. A continuació retallarem la figura, sense tocar les parts que toquen als costats dels plecs, de manera que quan despleguem la el paper ens sortirà la guirnalda.

Podem fer més d’una guirnalda, i quan les tinguem fetes, les enganxarem a la cartolina amb cola de barra, enganxant només una cara. A més podem afegir detalls a aquesta cartolina amb el full blanc i el bolígraf negre.



Observacions:

Al fer aquesta activitat amb infants, la mestra haurà d’estar pendent i ajudar per tal d’evitar que els infants tallin per on no toca, ja que si no es deixa marge als dos costats, la guirnalda es trenca.
-----------------------------------------------------------------

Nom de la tècnica: Engrut
Materials:
- Farina
- Aigua
- Recipient per l’aigua
- Pintura
- Pinzell
- Paper de diari
Espai: Dins de l'aula
Edat: A partir de 18 mesos
Procediments:
Sobre la taula evoquem dos grapats de farina, i la col·loquem en forma de muntanyeta. Seguidament, li anem evocant aigua d’en mica en mica, i l’anem amassant.
Si veiem que la mescla queda massa líquida li afegim més farina, fins que tinguem una massa que sigui modelable.
Un cop tenim la massa li donarem la forma que desitgem, i la deixarem a assecar, la qual cosa pot trigar dies, ja que s’ha d’assecar tan la part de dalt com la base.
I per últim, s’ha de netejar la taula i el terra, ja que hi haurà farina per tot arreu i la taula estarà enganxosa. I quan la figura ja estigui seca la podrem pintar si volem.

Observacions:
La superfície sobre la qual treballar a de ser llisa, i si podem, és millor fer servir algun tipus de plàstic o semblant per tal de no fer-ho directament sobre la taula.
Al fer aquesta activitat amb infants petits, primer els hi ensenyarem la farina i els deixarem que la toquin, després farem la mescla demanant a algun infant la seva col·laboració, i després els repartirem un tros de massa a cadascú perquè experimentin. 
-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Pasta de sal

Materials:

- Farina

- Sal

- Aigua

- Recipient per a l’aigua

- Pintura

- Pinzell

- Paper de diari

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 18 mesos

Procediments:

Sobre la taula evocarem la mateixa quantitat de farina que de sal, i ho barrejarem. Col·locarem aquesta barreja en forma de muntanyeta, i li anirem evocant aigua, d’en mica en mica, i anirem barrejant-ho.

Si quan estem fent la massa veiem que està massa grumollosa li tirarem més farina a la mescla. Un cop tinguem la massa feta, la modelarem i li donarem la forma que vulguem.

 Un cop feta la forma, ho deixarem a assecar durant uns dies, i netejarem bé la taula i el terra. Quan la figura estigui seca la podrem pintar.

Observacions:

Com en el cas de l’engrut, la superfície sobre la qual treballar a de ser llisa, i si podem, és millor fer servir algun tipus de plàstic o semblant per tal de no fer-ho directament sobre la taula.

Al fer aquesta activitat amb infants petits, primer de tot els hi ensenyarem la farina i la sal, i els deixarem que la toquin i la provin (sobretot en el cas de la sal), després farem la mescla demanant a algun infant la seva col·laboració, i després els repartirem un tros de massa a cadascú perquè experimentin. 

-----------------------------------------------------------------
 

Nom de la tècnica: Fang

Materials:

- Tros de fang

- Recipient amb aigua

- Pal per modelar

- Fil de pescar

- Pintura

- Pinzell

- Paper de diari

Espai: Dins de l'aula

Edat: A partir de 3 anys

Procediments:

Col·locarem el tros de fang sobre la taula, ja que si féssim servir aper de diari el fang s’hi quedaria enganxat.

Amb l’ajuda de l’aigua anirem modelant la nostra figura. Quan vulguem enganxar un tros de fang a la figura, li afegirem un reforç de fang i farem servir l’aigua per unir-ho. A més, per fer els detalls de la figura farem servir el pal de modelar.

Un cop tinguem acabada la figura la buidarem una mica, traient una part del fang de l’interior per la part de la base, per tal d’evitar que posteriorment s’assequi.

En acabat deixarem la figura a assecar i netejarem bé la taula. A més si volem, un cop tinguem la figura eixuta, la podrem pintar.



Observacions:

La superfície sobre la qual treballarem ha de ser llisa, ja que si féssim servir paper si quedaria enganxada al treballar-hi, per això a part de fer-ho sobre la taula directament es podria fer sobre algun plàstic o semblant.

En quant als infants, faran formes senzilles i experimentaran amb aquest material, i com més grans siguin,més elaborades seran les seves figures.